VOOROORDELEN

We weten allemaal wel wat vooroordelen zijn en de meeste van ons doen dit zonder dat ze dit beseffen.Neem nu bijvoorbeeld: We zien een dikker persoon op straat en denken "wat is dat een vreetzak zeg!" Dit is fout! Je moet eerst eens nagaan wat er gebeurt kan zijn met deze persoon.Misschien heeft deze persoon een ziekte? We hebben ook vaak dat we dan niet met deze mensen willen omgaan maar deze persoon kan wel eens heel aardig zijn. Vooroordelen komen heel vaak voor en naar mijn mening zou je eerst eens naar jezelf als een persoon in zijn geheel moeten kijken en dan pas oordelen over andere mensen.We bekritiseren mensen al heel snel om hun uiterlijk maar het is niet alleen het uiterlijk dat telt het innerlijke is het belangrijkste.Want er kan heel veel gebeurt zijn in de andere persoon zijn/haar leven .Neem nu bijvoorbeeld:

"big momma"
Mijn mama was vroeger heel dun maar moest toen antibiotica nemen en doordat ze allergisch was aan die antibiotica zwollen haar benen op en maakte ze heel veel vocht in haar lichaam aan.En daardoor is ze veel bijgekomen.AL mijn hele leven is mijn mama zo geweest.En op school werd ik gepest omdat ze mijn mama te dik vonden en zeiden ze heel vaak van "ga maar naar je big momma" of "ze moet nog wat meer eten dan word ze nog dikker" Maar die mensen wisten niet waarover ze praatte.Je moet eerst het hele verhaal kennen voordat je een persoon beoordeelt.

"anorexiakind"
Mijn zus is heel mager.Ze word ook hele vaak anorexiakind genoemd.Maar mijn zus eet zoals normale mensen.Ze komt gewoon niet bij en daar kan zij niks aan doen.Als de personen die haar anorexiakind noemde een konden zien hoeveel ze zou eten zouden ze zien dat ze zoals de meeste mensen gewoon eet en dus GEEN anorexia heeft.Weten die mensen wel wat dat woord betekend.Ken eerst de betekenis voor dat je iets zegt tegen een persoon want woorden kunnen kwetsen!

"dikkie"
Op mijn school zit ook een dikke jongen en sommige mensen kijken heel raar op van hem (ik eerst ook - geef ik eerlijk toe- ) VOOR dat ik deze persoon kende noemde ik hem dikkie ( dit was dus voor ik hem kende eh) Maar toen leerde ik hem kennen en bleek het een aardige jongen te zijn.We hebben nu ook op school een vriendengroep en hij zit dus ook in die vriendengroep.Dus het is niet omdat een persoon dik is dat die persoon raar is.NEE ze zijn net als andere personen.Deze jongen probeert nu ook iets te doen aan zijn lichaam.Hij gaat vanaf nu ook naar de sportschool.En als die persoon er iets aan doet dan moet je die persoon aanmoedigen.Dat geeft die persoon een nog beter gevoel dan dat die dat in z'n eentje moet door maken.

"lelijk en onverzorgd"
Ik heb een vriendje en de meeste personen vinden hem lelijk of onverzorgd.Maar die personen weten niet waarover ze praten.Hij verzorgd zich net zo als alle andere personen.En hij heeft een super aardig karakter.En natuurlijk is hij niet perfect NIEMAND is perfect! Als je streeft naar perfectie ga je nog vaak teleurgesteld worden in het leven.Niet alle jongens hebben een sixpack,niet alle mensen hebben een egale huid.Puistjes komen heel vaak voor bij jongeren en dat ligt niet aan niet verzorgd zijn.NEE als je dat denkt heb je het fout! Je kan je huid iedere dag zo hard schrobben als je wilt als jij nu eenmaal een huid hebt dat snel vettig word dan heb je kans op puisten en dan kan je nog zo hard schrobben als je wilt je gaat het niet weg krijgen.Als je niet let op perfectie dan vind je vanzelf wel je ware.Let dus niet alleen op het uiterlijk!Je kan een persoon hebben die heel mooi uiterlijk heeft maar wat je heel slecht behandelt.Of een persoon met een niet te perfect uiterlijk die heel lief en aardig voor je is en je goed behandelt! Je moet dus letten op het innerlijke. Past deze persoon bij je? Geeft deze persoon je een goed gevoel? Behandelt deze persoon je goed? Dwingt die je nergens voor? Zo'n vragen moet je jezelf stellen als je zoekt naar 'perfectie' want perfectie zit in het innerlijke!

Dit was eens een ander artikel dan anders.Maar hopelijk vonden jullie het leuk.En zie ik jullie nog eens op mijn blog terug.Als je nog vragen hebt of iets kwijt wilt laat het dan in de comments achter.En tot de volgende keer.


Alwaysbeyourself maker C.

Reacties