The golden compass movie review | EXTRA

Vandaag heb ik een extra blogpost voor jullie omdat ik jullie graag iets als (laat) kerst cadeutje wil geven. Ik heb gisteren de film The golden compass gezien en ik wou graag voor jullie een movie review doen. Dus laten we beginnen.


algemene info:
The Golden Compass (Nederlands: Het gouden kompas) is een Amerikaanse film uit 2007.
De film is gebaseerd op het boek Het Noorderlicht (1995) van Philip Pullman, het eerste deel van de trilogie His Dark Materials.
De film ging in première op 6 december 2007. Het script is geschreven door Chris Weitz en Tom Stoppard.
The Golden Compass won bij de Oscaruitreiking van 24 februari 2008 de prijs voor beste visuele effecten.
De verfilming van The Golden Compass, het eerste deel uit de reeks, bracht minder op dan verwacht en leverde veel protesten op christelijke groeperingen en de katholieke kerk. De verfilming van resterende delen van de trilogie is daarmee komen te vervallen.



Waar gaat de film over?
De film gaat over lyra die leeft in een wereld waar mensen hun ziel niet in hun lichaam dragen maar als dier naast hun (deamon). En het verhaal begint met lyra in het weeshuis, met haar beste vriend roger. Er zijn bepaalde lokkers die kinderen ontvoeren en ze beloven elkaar dat als iemand van hun 2 ontvoerd word de andere hen zal zoeken. Er gebeuren veel rare dingen die Lyra niet zo goed begrijpt en dan gaat ze met een zekere mevrouw Coulter mee op reis en komt Lyra achter veel meer geheimen en gaat ze op zoek naar de waarheid.
Acteurs:
Ik kende een paar van de hoofdrolspelers van andere films, zoals..
Daniel Craig: Van de James Bond films.
Dakota Blue Richards: Van de maanprinses.
Eva green: Van de serie Camelot.



Pluspunten:
Origineel concept met de zielen als dieren.
Een sprookjesachtige sfeer.
Leuke special effects.



Minpunten:
Het verhaal stopt plots in het midden ( omdat de andere delen niet verfilmd zijn)



Hoeveel geef ik deze film op 10?
Een 7 op 10



Hopelijk vonden jullie het leuk, en graag tot de volgende keer op mijn blog.


Alwaysbeyourself Maker C.











Reacties